Wednesday, April 1, 2009

Warna kelabu tampak moden

Bahang matahari di luar rumah padam dibawa kesejukan warna dinding

SUSUN aturnya ringkas tapi menarik. Replika dan aksesori permotoran menghias hampir di segenap sudut kediaman membuatkan ada yang bertanya, mengapa motosikal yang menjadi fokus utama.

Bagi Sharifuddin Datuk Musa, jiwanya begitu hampir dengan motosikal berkuasa tinggi, lebih-lebih lagi dia sendiri adalah Presiden Kuala Lumpur Biker’s Club (KLBC) sejak enam tahun lalu. Jadi garapan idea untuk menghiasi kediaman jenis teres setingkat terletak di Taman Keramat, Kuala Lumpur tentunya menggambarkan empunya diri.



“Isteri saya sendiri tidak kisah malah dia menyerahkan tugas menghias pada saya. Tapi rumah ini masih baru diduduki, kira-kira enam bulan lalu. Jadi, masih banyak lagi ruang yang belum disentuh,” katanya.

Memiliki syarikat pembinaan membuatkan Sharifuddin begitu peka perihal hiasan dalaman. Menurut bapa kepada tiga cahaya mata ini, tona kediaman musim ini banyak menjurus kepada warna kelabu.

“Jadi seluruh rumah dari ruang tamu, bilik tidur dan dapur dicat dengan warna kelabu. Selain mengikut peredaran musim, warna kelabu juga membuatkan ruang kediaman kelihatan sejuk dan tampak moden,” katanya.
Katil bujang pengganti sofa tempat bersantai sambil menonton televisyen.

Menjengah masuk ke ruang tamu, bahang matahari di luar rumah seolah-olah padam dibawa kesejukan warna dinding. Keseluruhan kediaman tampak ringkas dan digarap berkonsepkan minimalis menjadikan ruang tamu kelihatan lapang dan serba ringkas.

Perabot menghiasi ruang tamu sekadar sette coklat dari material kodroi menyuntik elemen maskulin. Mungkin pemilihan warna tanah memudahkan Sharifuddin menyuai padan kerusi empuk itu dengan perabot lain yang rata-rata dalam rekaan ringkas.

Selain mengilai aksesori perhiasan permotoran, lelaki berusia 30-an ini juga gemar koleksi barangan perhiasan berjenama mewah seperti Versace dan Gucci. Buktinya, jam dinding di ruang utama rumah juga dari jenama terkenal itu. Diperbuat daripada kayu, jam besar berjenama Versace itu dibeli ketika melancong ke luar negara bersama keluarga.

“Nak kata obses dengan jenama, tidaklah sangat. Tapi saya gemarkan perhiasan yang seragam dan secara tidak sedar, bila beli langsir pun pilih corak seperti Gucci.

Kamar mandi kemas dan tersusun.

“Saya juga lapik katil bujang yang diletakkan di ruang menonton dengan cadar Louis Vouitton. Selain nampak seragam, katil lama ini memberikan kelainan pada ruang tamu yang luas ini selain memberikan keselesaan pada anak-anak ketika menonton,” katanya.

Tidak ketinggalan, kegemaran Sharifuddin bergambar dan berkonvoi bersama ahli KLBC dipahat di setiap gantungan poster pada dinding kediaman mewujudkan suasana intim dan dekat pada rakan taulan.

Sebelum dibawa melihat sekitar rumah, Sharifuddin terlebih dulu melangkah ke sebuah bilik di tengah rumah. Menurut bapa kepada dua cahaya mata itu, bilik berkenaan menyimpan ‘harta’ bernilai yang menjadi kesayangannya.

“Di bilik ini saya simpan koleksi jaket motosikal, puluhan topi keledar, sarung tangan dan topi yang dimiliki sepanjang terbabit dalam aktiviti permotoran. Ada antaranya yang masih saya gunakan dan sebahagian lagi dipamerkan sebagai tanda ingatan.

“Selain koleksi pakaian permotoran, saya juga gemar mengumpul jam berjenama, tali pinggang dan topi sepanjang menyertai konvoi,” katanya.

Menjengah kamar beradu pasangan suami isteri yang pernah bergelar model peragaan suatu ketika dulu, pilihan warnanya juga tetap nada kelabu. Dihias ringkas katil Versace dan almari pasang siap yang dibina melekat di dinding.

Bilik untuk sepasang cahaya matanya dilatari warna merah garang. Tilam sengaja dibina di atas pelantar yang dibina khas menggantikan katil. Dinding tidak dibiar polos tapi dihiasi lukisan karikatur isteri dan dua anaknya.

“Hanya satu yang isteri saya buat, dia suka memasukkan gambar keluarga di dalam bekas kaca seperti botol dan gelas untuk dijadikan hiasan. Tapi, hiasan motor tetap penuh termasuk di dapur,” katanya seraya menunjukkan deretan motosikal mini yang tersusun elok di atas peti sejuk dan para dapur.

INFO: Menghias cara Shar

  • Ruang rumah yang dulunya dibina rapat ke pagar dipecah dan dikecilkan demi memenuhi keinginan pemilik yang inginkan taman hijau menghiasi laman rumah.

  • Segenap ruang dihias aksesori perhiasan permotoran seperti replika motosikal berkuasa besar, vespa seramik, poster manakala sebuah bilik diperuntukkan khas untuk menyimpan kelengkapan bermotosikal.

  • Kelengkapan rumah rata-ratanya mempamerkan lambang jenama terkenal seperti Gucci, Versace dan Louis Vuitton yang dibeli ketika melancong di luar negara.
Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment