Wednesday, April 1, 2009

Tropika Melayu pilihan mahligai hinggap

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my


Unsur kayu menguasai ruang.

Almaz pilih kayu kerana sejuk dan mahukan aura kampung

SETINGGI-tinggi terbang bangau, di belakang kerbau mendarat jua. Puas merantau ke serta dunia dunia, akhirnya pulang ke pangkuan desa. Perumpamaan ini sesuai menggambarkan Arkitek Almaz Salma Abdul Rahim yang menemukan akar umbi budaya dalam pembinaan mahligai persinggahannya di pinggir desa Kuang.

Gaya tropika Melayu kontemporari menunjangi hiasan dalaman. Bagi menzahirkannya, segenap ilmu seni bina dicurahkan namun pendirian Almaz menolak estetika reka bentuk bagi memberi laluan kepada keselesaan, wajar dipuji.

“Suasana selesa cuba saya wujudkan tanpa mengharapkan bantuan alat pendingin hawa, kipas dan lampu. Sebaliknya, corak, orientasi dan pelan lantai diteroka bagi membawa masuk udara dan pencahayaan,” katanya.

Jendela rumah kampung dan siling tinggi daripada alang kayu dibina semata-mata menjemput udara nyaman dari taman dan cahaya semula jadi ke dalam rumah.

Apapun, kekuatan banglo setingkat berkeluasan 3,350 kaki persegi ini bergantung penuh kepada material kayu terpakai yang membentuk struktur lantai serta dinding. Kayu bagi Almaz sangat istimewa kerana sejuk dan memenuhi hasratnya menghidupkan kembali aura rumah kampung.


Ruang tengah rumah dilengkapi kolam renang bersama hiasan dinding batu pasir.

“Boleh dikatakan rumah ini menonjolkan seratus peratus kayu bermula dengan lantai, dinding hingga ke siling. Kediaman berasaskan kayu sejuk diduduki kerana berupaya menangkap pengudaraan,” katanya yang turut mengambil inisiatif menanam beberapa spesies balak seperti merbau, cengal, nyatoh, kembang semangkuk dan jati di sekitar rumah.

Kedudukan kolam renang yang bersambung dengan ruang tamu, ruang dapur dan bilik tidur secara tidak langsung menjadikannya titik fokus kediaman. Di samping menyelitkan daya tarikan, tujuan utama kolam dibina kata Almaz, mengelakkan ruang diserkup kegelapan gara-gara penonjolan terlalu banyak unsur kayu.

Sementara, dilihat dari sudut Islam, binaan kolam dalam rumah, amat digalakkan terutama kediaman yang dihuni wanita bertudung sepertinya.

“Kedudukan kolam yang terlindung daripada pandangan umum memungkinkan kita melakukan apa saja termasuk bersantai dan mandi tanpa bimbang ada mata lain yang memandang,” katanya.

Meja makan berpemukaan granit.

Bagi mengelakkan lantai kayu sekeliling kolam rosak dan reput berpunca percikan air, Almaz bersedia dengan memasang lantai kayu barnis di tempat itu.

Sesuai redup kayu dan keinginan mewujudkan pertalian dengan alam, Almaz cuma memberi keutamaan kepada warna semula jadi. Ini yang mempengaruhi gandingan warna hijau dan putih di ruang tamu serta ruang makan.

“Saya pilih langsir hijau untuk disesuaikan dengan kesegaran landskap halaman. Namun, untuk kamar tidur peribadi, saya suka memilih putih dan krim yang nampak semula jadi,” katanya.

Tidak ada sebuah ruang pun memaparkan warna serupa. Bilik anak lelaki misalnya, menampilkan serba biru manakala merah jambu menghiasi kamar anak perempuan atas permintaan mereka sendiri.

“Saya beri kebebasan kepada anak-anak memilih warna yang mereka suka,” katanya.

Bagaimanapun, untuk bilik air, warna dipilih masih terikat dengan unsur alam. Buktinya, hijau menjadi tema bilik air Almaz yang diterapkan menerusi kemasan jubin seramik. Manakala, anak lelaki tetap dengan pendiriannya mengekalkan biru sedondon bilik tidur.

Kebanyakan bilik air mengetengahkan reka bentuk terbuka yang boleh dilihat sama ada melalui binaan tanpa bumbung atau dengan cara menebuk lubang di dinding.

“Sengaja saya tebuk lubang di dinding memuatkan jakuzi supaya angin dapat keluar masuk ruang. Bagusnya, sambil mandi, saya boleh menikmati keindahan alam. Sedikit pun saya tidak risau pengintip ataupun penceroboh kerana kedudukan bilik air ini jelas tersorok dari penglihatan orang,” katanya.

Perabot jati berusia lebih 50 tahun mengisi kediaman. Almaz memang berminat dengan perabot lama kerana menyerlahkan keaslian rekaan, teliti pembuatannya di samping nampak antik dan klasik. Begitupun, agar rumah tidak nampak macam gedung perabot antik, Almaz menyisipkan satu dua upholsteri dan kusyen hiasan yang mewakili gaya moden.

Tip
Tropika Melayu

  • Sumber bekalan air rumah ini diperoleh daripada telaga yang digali sedalam 200 kaki namun dipam serta ditapis sebelum digunakan. Air telaga berkenaan sudah diuji di makmal serta diakui mengandungi zat galian sama seperti air mineral biasa.

  • Menara berpermukaan bongkah batu dibina khusus menempatkan tangki air. Puncak menara menyediakan set kerusi tamu untuk bersantai kala ingin menikmati keindahan alam.

  • Air takungan hujan digunakan untuk menyiram tanaman sekitar halaman.
Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment