Wednesday, April 1, 2009

Gaya penataan bilik air kena ceria

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my
Ruang mandi kubikal menjimatkan ruang.

Tata hias moden buatkan 'kamar kecil' di rumah anda lebih eksklusif

GAYA penataan bilik air selalu diabaikan. Tidak ramai sanggup berbelanja besar kerana menganggap ruang berkenaan hanya dikunjungi bagi membersihkan diri dan melakukan perkara rutin lainnya.

Pengarah Eksekutif Kreatif, XUOX Design, Zuraini Anuar tidak bersetuju dengan kenyataan ini sebaliknya menganggap bilik air, nadi kediaman kerana persiapan menempuh hari baru bermula di sini.

Justeru, sewaktu membina rumah, sertakan sekali perancangan membina bilik air. Luangkan masa berbincang dengan pakar hiasan dalaman mengenai rekaan bilik air bakal dizahirkan.

Susun atur bilik air lazimnya seragam membabitkan sinki yang dipasang bersebelahan tandas. Manakala, berdekatan tandas ditempatkan ruang mandi pancur bersama tab mandi. Bagi ruang sempit, susun atur begini menyesakkan.

Berikutan itu, Zuraini mengesyorkan supaya memasang sinki di luar bilik air memandangkan fungsinya sekadar tempat membasuh tangan, muka dan memberus gigi.


Cermin mewujudkan kesan luas.

"Mengubah sinki ke luar bukan saja menjimatkan ruang bahkan dua aktiviti dapat dilakukan serentak. Ketika suami mandi, isteri boleh memberus gigi di luar tanpa mengganggunya," katanya.

Bagaimanapun, perancangan ini berisiko kerana lantai kayu boleh reput berpunca daripada air yang memercik dari sinki. Bagi mengatasinya, kawasan bawah sinki disyorkan dipasang lantai tiruan daripada kemasan batu kerikil, sungai, refleksologi atau hamparkan ambal kecil.

Selain mengubah sinki, ruang bilik air mampu dijimatkan melalui pemasangan pintu kaca sorong. Ini dicadangkan Zuraini bagi bilik air berkongsi pelan lantai dengan bilik tidur.

Pintu kaca sorong menurut Zuraini, tidak mengganggu aliran pergerakan ruang ketika dibuka tutup selain rekaannya tidak mengambil banyak kawasan.


Susun atur kelengkapan bilik air sempit.

Sementara pilihan kemasan pintu kaca kabut menyediakan impak menarik kerana ciri tembus pandangnya mengundang kemasukan cahaya semula jadi sekali gus menghadirkan suasana segar dan bermaya di bilik air.

Meskipun cermin berperanan membentuk kesan luas, tidak semua orang selesa dikelilingi cermin apatah lagi saat melakukan perkara paling peribadi.

Bagi yang berhasrat menggantung cermin di bilik air, Zuraini menyarankan ditetapkan dulu sudut bersesuaian.

"Biasanya, dinding tumpu dan terbesar dipilih kerana mewujudkan pantulan jauh ke belakang. Namun, bergantung juga kepada individu kerana ada yang tidak selesa menatap tubuh sendiri di cermin. Disebabkan itu, elok cermin dipasang di dinding berdekatan sinki saja. Dan, cermin berkenaan sebaiknya digantung pada ketinggian pinggang orang dewasa kerana hanya menghidangkan pemandangan mana perlu ditengok saja," katanya yang turun menyarankan dinding diberi kemasan penyudah sandblast yang sejuk mata memandang.

Rahsia keceriaan bilik air juga terselit menerusi cat dinding dan mozek pelbagai warna. Justeru, kata Zuraini, jangan sesekali bataskan pilihan anda kepada warna pucat saja sebaliknya beranikan diri meneroka warna yang mampu menggambarkan gaya hidup dan cita rasa.

Bilik air anak misalnya, sesuai mengenakan kombinasi warna lembut dan cerah berupa jingga, merah jambu, biru selain mengambil inspirasi corak gula-gula.

Jika berhajat menampilkan gaya ekslusif, Zuraini mencadangkan dinding diturap kaca mozek. Ini kerana keupayaan mozek menangkap cahaya berupaya membentuk karektor menarik bilik air.

Dari segi pencahayaan, Zuraini tidak menggalakkan penggunaan lampu bercahaya terang khasnya kalimantang kerana menimbulkan kesan luas tanpa sempadan. Sebaliknya memadai diterangi lampu tumpu bercahaya samar.

"Lampu strategik dipasang di dinding memuatkan sink dan di dalam kabinet kaca. Sementara keindahan siling lepa kumai dapat ditonjolkan dengan memasang lampu di beberapa sudut terpilih," ujarnya.

Keluasan terhad tidak bererti sempadan ruang mandi dengan tandas tidak boleh diwujudkan. Hakikatnya, ia boleh diadakan menerusi ruang mandi yang dibina secara kubikal.

Pandangan secara terus ke tandas pula dapat disekat dengan membina dinding berjubin di tengah-tengah antara sinki dan tandas.

Dinding berkenaan sebaiknya berukuran setinggi satu meter manakala bertujuan mempelbagaikan fungsinya, Zuraini mencadangkan bahagian tengah dinding ditebuk bagi dibina rak terbuka menempatkan perkakasan mandian.

Info Sinki

  • Ukuran seragam sinki ialah 33 x 22 inci. Mangkuk sinki paling kecil pula bersaiz kira-kira 12 inci.

  • Material sinki

  • Kemasan keluli tahan karat pilihan paling popular dan didatangkan dengan rekaan bergilap dan boleh diberus. Tolok ketebalannya adalah 18 hingga 23. Nombor semakin kecil menunjukkan ketebalan keluli bertambah.

  • Sinki enamel diperbuat daripada sepuhan logam atau besi dengan logam sebagai permukaan. Harga yang ditawarkan pelbagai namun semakin mahal harga sinki, semakin kuat daya tahannya terhadap kemek dan sumbing.

  • Sinki permukaan padu dihasilkan menerusi campuran poliester, damar akrilik dan dilengkapi gentian semula jadi. Sinki ini menawarkan pelbagai pilihan gaya dan rekaan.

  • Sinki akrilik dan komposit diperbuat daripada akrilik, komposit akrilik serta bahan seperti kuarza. Ada beberapa produk baru di pasaran yang dibentuk menyerupai enamel berkilat.

  • Perkara yang patut difikirkan sewaktu memilih sinki ialah bunyi dan ciri berupa kalis calar, tahan kemek, tidak sumbing selain tidak melekat kotoran.
Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment