Wednesday, April 1, 2009

Hiasan ceria kamar si comel

Oleh Bennie Zie Fauzi bennie@bharian.com.my


Warna dramatik dan terang mampu merangsang perkembangan minda anak.

Gaya penataan harus memfokuskan elemen selesa, tenteram dan mencerminkan kegembiraan

BERGELAR ibu bapa satu anugerah terutama yang bakal menimang cahaya mata pertama. Meskipun, kandungan masih di peringkat awal, ada yang mula menjelajah butik dan kedai kelengkapan bayi mendapatkan ilham hiasan bilik si kecil.

Memilih dan menyempurnakan penataan bilik bayi boleh memenatkan jika tema tidak ditetapkan dari awal. Cara terbaik, anggap menghias bilik bayi seperti menyiapkan penataan bilik sendiri.

Gaya penataan harus memfokuskan usaha menyajikan elemen selesa, tenteram dan mencerminkan kegembiraan menyambut ahli baru.

Sherrie Le Masurier, dalam artikelnya Baby Room Decorating Ideas Made Easy untuk laman web http://www.decorating - baby - rooms.com mengesyorkan kemasan dan perhiasan diberi warna sedondon.

“Ketika kelahiran bayi pertama, saya dan suami mahukan warna tenang dan selesa supaya ruang sempit nampak luas. Kami memilih dinding hijau lembut bagi menimbulkan reka bentuk perabot selain serasi bergandingan dengan kusyen kerusi goyang warna peach. Corak langsir pula sedondon warna putih katil bayi,” katanya.


Jangan gentar bermain warna kala menghias.

Sherrie menasihatkan ibu bapa supaya tidak gentar bermain dengan warna dan ia patut ditonjolkan menerusi dinding, tingkap, fabrik, perhiasan termasuk permainannya.

Warna dramatik dan terang dipercayai merangsang perkembangan minda bayi. Namun, tidak bermakna anda tidak boleh menyerlahkan warna lembut pada dinding, terendak lampu, permaidani dan bingkai gambar.

Pilih katil, hiasan dinding dan perhiasan yang boleh membesar bersama anak anda. Ini diperoleh menerusi pilihan warna sedap mata memandang, perabot tahan lama dengan rekaan yang tidak menggambarkan peringkat umur tertentu.

Bilik yang diadun sempurna mampu digunakan anak sehingga umurnya mencecah prasekolah. Namun, sesuai usia dan cita rasa, pastikan perabot dibeli lebih besar bagi menampung tubuhnya yang semakin membesar. Suasana bilik diberi nafas baru menerusi satu dua perhiasan baru, misalnya anda boleh menambah perhiasan dinding menepati cita rasanya, memasang mural, menyelitkan bantal santai, memasang penyangkut pakaian motif kartun dan sebagainya.


Inspirasi tema haiwan kesayangan.

Inspirasi Tema Bilik Bayi

Kesukaran menentukan tema bilik bayi boleh dikurangkan dengan menyuntik cita rasa peribadi. Misalnya jika anda gemar bersantai di pantai dan belayar meneroka dunia, selitkan angan-angan anda itu sebagai sebahagian tema hiasan. Anda juga boleh menyerikan ruang dengan mempamerkan permainan sewaktu kanak-kanak.

Anda juga boleh mengilhamkan hiasan menarik melalui warna dan motif fabrik digemari. Beberapa tema yang boleh diabadikan dalam gaya penataan termasuk:

Mainan vintage

Warna tema termasuk hijau hutan, merah dan biru kelasi. Hiasan bertumpu kepada dinding dan katil yang diberi sisipan blok kayu, permainan kuda goyang, patung beruang, badut dalam kotak dan sebagainya.

Pasang kertas dinding sempadan motif kartun beruang dan kuda goyang bersama langsir renda yang diberi sentuhan antik.

Warna asas

Disisipkan menerusi tema belon, bentuk dan nombor. Langsir singkat potongan belon dipasang melapisi fabrik sheers dan diikat kemas dengan pengikat langsir aneka warna berhias butang warna terang.

Ketengahkan katil bercetak gambar kartun dan beri sentuhan baru kepada kabinet lama dengan mengecatnya warna putih dan laci dicat warna berbeza.

Bakul menyimpan barang dan kain kotor dicat warna asas pastel dan krim. Tambah menarik andai dinding dicat teknik span serta ditambah motif belon dan nombor.

Pastikan bilik tidak menonjolkan terlalu banyak warna terang kerana boleh mengganggu lena dan fikiran anak.

Hutan hujan

Masukkan unsur burung dan rama-rama mainan yang boleh bergerak di siling mengiringi pelekat dinding motif tumbuhan tropika.

Suasana hutan diserlahkan menerusi mural gambar hutan tropika, kertas sempadan dinding corak belukar, langsir motif buluh dan untaian manik kayu menabiri rak penyimpanan terbuka.

Langit biru

Biru warna popular ditonjolkan menerusi siling berlukis motif langit dan tompokan awan. Hiasan tambahan berupa pelekat hiasan bulan bintang yang bersinar dalam gelap mampu melekakan bayi sebelum tidur.

Haiwan kesayangan

Tema sesuai untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan. Susun patung haiwan di penjuru bilik, dinding ditampal poster haiwan begitu juga cadar dan langsir diberi motif serupa. Corak tapak kaki haiwan dibentuk menggunakan teknik stensil ditampilkan di kepala katil.

Nautika dan dasar laut

Kanak-kanak lelaki cenderung memilih hiasan kapal layar dan rumah api manakala perempuan yang berjiwa lembut dan perasa, elok ditampilkan tema hiasan berasas cengkerang, kulit siput dan segala yang berkait pantai.

Gaya penataan menyamankan mata dijelmakan dengan mural dan hiasan dinding bertema pengembaraan dasar laut, kertas dinding sempadan corak ombak di samping hiasan tambahan gambar ikan duyung, tapak sulaiman dan kuda laut.

Bagi menampakkan kelainan, bilik dilengkapi lampu tidur bentuk kendi dan jala ikan dijadikan hiasan dinding.

Sumber : http://www.bharian.com.my/dekor

No comments:

Post a Comment