Wednesday, April 1, 2009

Tema Jepun lebih lapang

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my

Perabot dan kemasan warna alam bangikitkan suasana tradisi Negara Matahari Terbit

ENAM bulan bermastautin di Osaka, Jepun, Shahril Suleiman semakin terbiasa dengan gaya hidup dan seni bina rumah Jepun. Sewaktu dihantar berkursus di Kitahanada, Osaka, sesekali Shahril berkunjung ke rumah keluarga angkatnya yang menetap di situ sehingga jatuh hati dengan hiasan dalamannya.

Sungguh pun pelan lantai kediaman mereka tidak seluas mana, Shahril kagum dengan susun atur ruangnya yang kemas terancang.

“Saya ingat lagi rumah itu kecil dan comel. Boleh dikatakan selesa untuk empat atau lima penghuni saja namun perancangan ruangnya teliti dan sistematik. Ruang dapur dilengkapi kelengkapan elektrik moden manakala ruang menonton biarpun sekangkang kera namun terasa lapang kerana bilangan perabot dikurangkan.

“Hanya keperluan saja mengisi ruang. Gaya penataan begini menjimat ruang dan konsep ini juga yang cuba saya tiru di kediaman sekarang,” katanya yang menggunakan tema sama untuk menata hias rumah dua biliknya di Sentul.

Justeru, selama berada di negara matahari terbit itu, Shahril tidak teragak-agak membeli apa saja barangan hiasan rumah yang berkenan di hatinya. Bermula dengan noren atau tirai pintu, Shahril menambah himpunan menerusi pembelian beberapa cenderamata yang berupaya mengungkap budaya Jepun.


Pokok hidup disisihkan di penjuru untuk terapi mata.

“Saya ada juga bawa pulang dua tiga omiyage bermaksud cenderahati. Saya beli yang mana berkenan ikut kemampuan maklum harga barang di Jepun mendera poket. Namun, sebaik terpandang noren, saya terus berazam memilikinya. Saya suka benar dengan corak gulungan ombak yang diketengahkan,” katanya.

Noren bersama himpunan omiyage membentuk sebahagian perhiasan rumahnya sekarang. Minat terhadap hiasan dalaman Jepun masih menebal di jiwanya namun terpaksa dilupakan dulu berikutan kesukaran mendapatkan produk seumpamanya di pasaran tempatan.

Kesinambungan tema Jepun cuma diutarakan melalui pilihan tona semula jadi yang menjadi tanda pengenalan negara itu.

“Melalui pengamatan, saya dapati mereka senang
dengan warna alam yang diinspirasikan menerusi pohon buluh, air terjun, laut, batu sungai, tanah dan sebagainya,” katanya.

Dinding coklat kayu manis menambah redup bi
lik tidur ditunjangi lampu cahaya romantik.

Redup warna itu memberi ilham buat Shahril mencuba cat dinding coklat tua berpadu kuning mentega di ruang tamu manakala coklat kayu manis diberi kepercayaan melatari bilik tidur. Penggunaan dua warna saling bertentangan di ruang tamu dilakukan bagi menunjukkan dinding tumpu dan mencipta kesan luas di ruang.

“Coklat dan kuning tergolong dalam warna semula jadi. Selain mewarna dinding, saya perlukannya untuk meredakan suasana bahang berpunca daripada kedudukan rumah menghadap matahari. Warna ini juga mampu menyerlah kewujudan pokok hidup di penjuru dinding,” katanya sambil menunjukkan sebuah pasu yang ditempatkan di antara dua sofa fabrik.

Hijau lumut warna pertama melintas di kepala sewaktu memilih bilik tidur namun selepas berfikir berulang kali Shahril tidak mencubanya kerana warna berkenaan belum cukup mendamaikan.

Dalam rancak berbual, timbul cerita mengenai keinginannya menitipkan hiasan dalaman bali kira-kira tujuh tahun lalu.

Menyifatkan gaya berkenaan cukup digilai ketika itu, minatnya lenyap selepas perbandingan dibuat. Biarpun sama-sama berakar umbi dari timur, Shahril mendapati gaya minimalis Jepun lebih serasi buat golongan bujang sepertinya berbanding bali yang sarat spiritual.

Ditambah, budaya Jepun mewah makna tersurat dan tersirat hinggakan satu titik pun membawa pengertian besar dalam hiasan dalaman.

TIP: Tujuh langkah menghias pangsapuri kecil

Menghuni pangsapuri kecil tidak menyekat peluang anda menghias. Sebaliknya, ikut langkah berikut bagi memperoleh hasil mengujakan;

1. Maksimumkan ruang melalui perabot berbilang fungsi. Misalnya kerusi ottoman selain berfungsi sebagai tempat duduk juga dijadikan meja. Untuk ruang sempit, cari meja kopi lebar dan tinggi supaya boleh dijadikan meja makan.

2. Bina ruang penyimpanan bagi m
enyembunyikan barang tidak perlu. Beli bekas menyimpan plastik yang muat disimpan di bawah katil. Meja kopi dan kerusi ottoman biasanya dilengkapi ruang penyimpanan berlaci.

3. Ukur perabot sebelum beli. Perabot besar mengambil banyak ruang. Justeru, pilih yang tinggi berbanding lebar.

4. Pastikan ruang tidak diisi pera
bot kurang perlu. Ini boleh mengganggu aliran pergerakannya. Penghuni mungkin berlangg
ar dengan bucu perabot.

5. Warna monokrom (hitam dan putih) memberi kesan luas. Elak memilih perabot besar dan sarat corak kerana membuat ruang bertambah sesak.

6. Gantung cermin besar di dinding. Cermin berupaya memantul cahaya sekali gus menyebabkan ruang sekali ganda luas.

7. Lengkapi ruang dengan aksesori yang mampu mengungkap peribadi. Jangan sumbat segala benda di ruang sebaliknya hadkan pilihan namun masih berupaya mencuri tumpuan ramai.

Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment