Wednesday, April 1, 2009

Reka bentuk dalaman: Pemidang bukan sekadar pemisah ruang

Bersama Hamidon Abdullah (Ketua Jabatan Reka Bentuk dan Seni Bina Dalaman UiTM, Shah Alam)


Boleh dijadikan sebahagian daripada perhiasan yang membantu bangkitkan seri dan keindahan ruang

RUANG perlu dipisahkan kepada beberapa bahagian untuk membolehkannya berfungsi sendiri. Jika tidak dibahagi, ruang tidak dapat berfungsi dengan baik kerana akan berlaku pertembungan antara aktiviti. Ruang yang dipisahkan boleh dibahagi kepada dua iaitu ruang kekal dan ruang sementara. Ruang kekal dibahagi dengan menggunakan binaan kekal yang dipanggil dinding manakala ruang sementara menggunakan binaan sementara yang dipanggil pemidang atau skrin.

Pemidang kini bukan lagi berfungsi sekadar pemisah atau pembahagi ruang dalam rumah atau pejabat, tetapi sudah menjadi sebahagian perhiasan estetika yang membantu membangkitkan seri dan keindahan ruang. Atas keperluan rekaan dan hiasan bagi menyerikan ruang, pemidang boleh dihasilkan sama ada secara kekal atau yang mudah dialihkan. Bagi pemidang jenis kekal rekaannya mesti diselaraskan reka bentuk rekaan di sekelilingnya. Manakala pemidang jenis mudah alih pula tidak terlalu terikat binaan sekelilingnya. Atas kebebasan ini menyebabkan pereka mula menghasilkan pelbagai bentuk dan ukuran pemidang untuk memberi pilihan kepada pemilik ruang membuat pilihan yang sesuai dengan ruang rumah mereka. Rekaan yang dihasilkan kadang kala dihiasi ukiran, hiasan dan warna bagi memberi peluang pengguna membuat pilihan.

Pilihan reka bentuk pemidang

Pilihan reka bentuk pemidang bergantung kepada pemilihan bahan. Penggunaan bahan itu akan menentukan fungsi dan bagaimana pemidang berfungsi dengan baik. Sebagai contoh pemidang granit, konkrit, kaca dan marmar biasanya dipasang kekal di sesuatu ruang, misalnya untuk memisahkan dapur dan ruang tamu. Manakala pemidang kayu, rotan, kaca dan besi lebih berfungsi sebagai pembahagi ruang sementara dan pemidang boleh juga dijadikan tempat menggantung barangan hiasan dan bunga-bungaan.


Pemidang kayu


Biasanya boleh didapati dalam bentuk bukaan dua, empat atau enam keping daripada jenis berlipat supaya mudah dialih.

Penggunaannya memang tidak asing bagi kebanyakan orang dan terkenal dengan ketahanannya menghadapi sebarang cuaca. Ia juga mudah diukir dan dihasilkan dalam sekurang-kurangnya tiga keping yang boleh dilipat. Lazimnya, ia menjadi sebahagian perhiasan, selain bertindak sebagai pembahagi ruang. Pemidang kayu boleh digabungkan dengan bahan lain seperti bahan kaca, bahan semula jadi seperti buluh, rotan atau mengkuang dan juga dari besi. Gabungan ini menjadikan pemidang kayu lebih menarik dan menjadi pilihan.

Harga setiap pemidang berbeza, bergantung jenis bahan terutama kayu, ukiran dan rekaan, selain negara pengeskport (jika pemidang itu buatan luar negara).

Pemidang buluh atau rotan

Biasanya didapati dalam dua, empat atau enam keping daripada jenis berlipat supaya mudah dialih. Pemidang rotan lebih ringan berbanding bahan lain seperti kayu.

Pemilihan pemidang dari bahan semula jadi seperti rotan amat menarik kerana tekstur bahan yang dikemas dengan pilihan kemasan yang menaik seri bahan berkenaan. Pemidang rotan boleh digandingkan dengan bahan semula jadi lain seperti mengkuang atau jerami. Rekaan pada permukaan pemidang boleh dihasilkan dengan rekaan corak menarik yang boleh menghasilkan permukaan pemidang tidak telus lihat atau semi telus lihat.

Pemidang kaca

Kaca adalah bahan yang agak merbahaya kerana mudah pecah tetapi dengan adanya teknologi terkini perkara ini tidak mungkin terjadi. Tetapi orang ramai masih menganggap kaca merbahaya dan mudah pecah.

Penggunaan kaca sebagai bahan untuk pemidang boleh digunakan dengan dua cara sama iaitu secara kekal atau mudah alih. Jika digunakan secara kekal, soal pemasangannya tidak menjadi masalah berbanding secara mudah alih. Pemidang kaca mudah alih memerlukan rangka pemegang yang kukuh. Rangka boleh menggunakan bahan seperti kayu atau besi.

Hiasan pada kaca amat menarik untuk diterokai. Keperluan bagaimana pemidang kaca boleh berfungsi sebagai pembahagi ruang bergantung kepada hiasan pada permukaan kaca itu. Jika memerlukan pemidang berfungsi sebagai pembahagi ruang privasi ruang, kaca pemidang mesti tidak telus pandangan berbanding jika ruang semi privasi, maka kaca pemidang boleh dihias dengan hiasan tekstur dan corak yang menarik pada permukaan kaca.

Pemidang besi

Bagi yang menggemari hiasan ringkas atau mewah, pemidang besi tempawan adalah pilihan paling sesuai. Pemidang besi adalah paling kukuh kerana bahan digunakan dan binaannya. Rekaan dekoratif dan ukiran pada besi dan kemasan menggunakan warna keemasan menjadi pemidang besi nampak mewah dan eksklusif.

Oleh kerana kekukuhannya pemidang besi kadang kala boleh dijadikan sebagai pintu gril dan selain pemidang besi boleh dilipat ia juga boleh digelongsor. Bagi memudahkan untuk dialih kaki pemidang besi boleh diletakkan roda.

Pemidang granit atau marmar

Pemidang dari bahan granit atau marmar amat tahan lama berbanding jenis kayu walaupun terdedah kepada hujan, panas dan serangan serangga serta bubuk. Binaan pemidang granit dan marmar ini biasanya kekal di sesuatu tempat kerana ia terlalu berat untuk dialih dan dilipat. Melihat kepada bahan berkenaan, maka pemidang jenis ini adalah jenis tidak telus pandangan. Bagaimanapun terdapat pemidang granit atau marmar boleh dibuat sebagai telus pandangan tetapi kos amat tinggi kerana bahan itu perlu ditebuk.

Umumnya, pemidang granit ini adalah kemasan yang dipasang di binaan kayu atau konkrit, dalam bentuk kepingan kecil. Permukaannya yang licin dan berkilat, tahan pada goresan dan kesan kekotoran menjadikan pemidang jenis paling kurang kos untuk diselenggara. Kecantikan granit dan marmar bukan saja pada corak semula jadi tetapi juga pada warna. Antara warna yang biasa digunakan ialah hitam, merah dan kelabu.

Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment