Wednesday, April 1, 2009

Alas meja mencorakkan suasana

Oleh Hamidon Abdullah (Ketua Jabatan Reka Bentuk dan Seni Bina Dalaman UiTM Shah Alam)

Selain berfungsi sebagai hiasan juga melindungi permukaan daripada kotor dan rosak

TIDAK lengkap bila melihat sesuatu hiasan terutama di atas meja tidak dihiasi dengan sempurna. Meja yang digunakan dalam kediaman mempunyai fungsi berbeza dan kegunaannya dikhusus pada aktiviti tertentu. Ada meja yang digunakan untuk meraikan tetamu dan ada meja digunakan untuk kegunaan aktiviti harian rumah. Bagi kegunaan aktiviti harian rumah kebanyakan meja tidak dihias kerana bimbang merosakkan hiasan itu tetapi bagi meja yang digunakan untuk melayan tetamu keperluan hiasan amat diperlukan sekali.

Idea untuk menghias meja bukan hanya pada meja yang hendak dihias tetapi bagaimana hendak mengkomposisikan hiasan yang sesuai untuk diletak sebagai hiasan di atas meja. Salah satu keperluan untuk menghias yang amat penting adalah alas meja. Alas meja yang dianggap bahan hiasan yang remeh semakin diperkemaskan mengikut selera terkini untuk memberi hasil menawan dan mencorakkan suasana meja lebih berketerampilan.

Fungsi alas meja

Fungsi sebenar alas meja selain daripada hiasan adalah melindungi permukaan meja daripada kekotoran ataupun tumpahan makanan. Selain itu dapat melindungi permukaan meja daripada rosak. Sebagai contoh jika permukaan meja menggunakan bahan daripada kaca, maka bagi melindungi permukaan bahan kaca daripada hentakan adalah selamat diletakkan alas meja bagi melindungi permukaan itu. Selain bahan permukaan daripada kayu dapat dilindungi daripada tercarik atau bercalar oleh geseran bahan yang tajam atau berat.


Alas meja juga boleh digunakan pada permukaan kabinet rak dan juga konsul. Permukaan rak kabinet lebih terserlah dengan gabungan alas meja dan aksesori perhiasan yang disusun di atasnya.


Pilihan jenis alas meja

Alas meja ada pelbagai pilihan mengikut saiz meja atau gaya hiasan. Dulu alas meja perlu disesuaikan dengan bentuk meja seperti alas meja bulat untuk meja berbentuk bulat, alas meja persegi untuk meja berbentuk persegi dan sebagainya, tetapi sekarang sudah berubah di mana alas meja tidak perlu mengikut bentuk meja. Pilihan yang sesuai bagi menyerlahkan komposisi antara meja dengan alasnya adalah dengan memilih alas meja yang kecil dari ukuran saiz meja. Kedudukan yang terbaik bagi meletakkan alas meja adalah di tengah meja.

Sekarang ini alas meja kebanyakannya berbentuk persegi memanjang yang dipanggil runner. Table runner ini akan diletakkan memanjang di tengah meja.

Selain pilihan jenis alas meja, cara meletakkan alas meja juga penting supaya nampak berseri. Labuh pengalas meja juga bergantung kepada cita rasa individu. Ada sesetengah individu yang suka mengalas permukaan meja saja manakala sesetengahnya mahu menutup permukaan tengah dan tidak kurang juga yang gemar melindungi keseluruhan meja. Manakala bagi meja utama atau meja sisi yang berbentuk bulat sesuai menggunakan alas labuh supaya alas meja nampak beralun ke bawah dan menutup sebahagian kaki meja.

Pilihan reka bentuk dan fabrik alas meja

Pilihan alas meja dari segi reka bentuknya dan pilihan fabrik boleh diperoleh dengan mudah dan ada pelbagai pilihan di pasaran. Motif flora, abstrak dan berpetak yang dicorakkan dalam ukuran kecil bagi mengimbangkan komposisi alas meja supaya tidak terlalu menonjol dan menenggelamkan hiasan lain di atasnya. Pilihan sepertinya semestinya akan memikat hati pengguna dan seterusnya alas ini menjadi penyeri meja kopi dan sisi.

Sebarang fabrik boleh digunakan sebagai pengalas meja kopi dan sisi asalkan sesuai dengan konsep dan tema hiasan, antaranya kain satin, kapas, renda dan benang bulu kambing. Polyester juga boleh dijadikan alas meja. Bagaimanapun, pilihlah fabrik yang berat supaya apabila dihampar nampak cantik dan kemas. Jika menggunakan fabrik polos, serikan dengan sulam tampal, tebuk atau jahitan kun alur.

Alas meja daripada kain muslin boleh dihampar begitu saja tanpa perlu dijahitkan corak. Jika memilih kain renda, elok jika dihampar mengikut bentuk beralun.

Pilihan bahan alas meja bukan setakat fabrik saja tetapi juga bahan semula jadi. Bahan semula jadi daripada mengkuang, rotan atau jerami adalah bahan semula jadi yang selalu digunakan. Bahan ini dipelbagai dari segi warna dan gabungan lain bahan seperti gabungan bahan fabrik kapas dan berjahit labuci. Penghasilan kraftangan berbentuk alas meja ini boleh dijadikan pengalas meja kopi dan sisi ataupun meja kabinet.

Walau apa pun pilihan anda untuk alas meja, amat penting penyelarasan warna supaya wujud keseragaman di antara alas meja kopi atau sisi dengan perabot utama. Paling mustahak ialah memastikan warna alas meja selaras dengan warna langsir kerana gabungan warna itu akan mewujudkan satu tema bagi ruang anda.

Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment