Wednesday, April 1, 2009

Gaya Oriental tenangkan minda

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my

Panel dinding ukiran kayu, perabot rotan, rak menyimpan botol unik dan lampu lantai anyaman rotan mewakili gaya ini.

Bahan semula jadi seperti buluh menjadi tunjang konsep yang dicetuskan dari China dan Indonesia

GAYA Oriental menyajikan unsur mistik dan tenteram sekali gus menawarkan ketenangan minda. Baik kediaman agam mahupun berlatarkan gaya minimalis, gaya yang dicetuskan dari negara China dan Indonesia ini kini menular ke seluruh dunia.

Material semula jadi seperti buluh menjadi tunjang konsep Oriental selain seni pertukangan perabot, perhiasan dan tekstil. Latar warnanya menakluk dan menggetar jiwa. Manakala, perasaan hormat terhadap sesuatu bersifat spiritual diterjemahkan menerusi simbol corak, warna, artifak di samping cara objek ditempatkan.

Penambahan sedikit unsur feng shui membuatkan gaya ini tidak jemu dipandang dan kekal bertahan biar bertahun mendatang.

Rencana How to Decorate a Home in an Oriental Theme tulisan Chantel Alise untuk laman web http://www.ehow.com menggariskan tip dan panduan menggayakan gaya Oriental;


Pengukuhan Tema
Kelengkapan dan perhiasan di Portobello Road Emporium menepati selera pengunjung tema oriental.

1. Tetapkan ruang yang akan menggunakan gaya Oriental. Sesetengah orang memilih konsep ini sebagai tema hiasan utama manakala ada juga yang mencubanya di ruang dan sudut tumpu.

2. Tentukan jumlah ruang bakal disuntik tema Oriental. Mungkin anda memilih menyelitkan kelengkapan dan perhiasan Oriental di ruang bergaya kontemporari. Tidak kurang yang mengehadkan pilihan gaya ini kepada perabot saja.

3. Ambil ukuran bilik bagi memudahkan pembelian perabot, kemasan lantai dan dinding. Ini juga membantu menganggar luas ruang untuk menempatkan perabot bersama perhiasan.

4. Buat lakaran pelan lantai mengambil kira pintu, almari, tingkap, rak siap dibina dan segala yang perlu dipertimbangkan dalam merancang gaya.

5. Dalam pelan lantai turut disertakan jenis kemasan lantai, dinding dan tingkap bertujuan menetapkan reka bentuk asas seluruh bilik. Tentukan jenis kayu, permaidani, cat dan jubin lantai. Pilih jenis, warna dan tekstur cat dan kertas dinding.

Jangan lupa memilih bingkai pintu almari, tingkap dan sempadan dinding (jika ada). Dalam pada itu, tetapkan sekali kemasan tingkap membabitkan pilihan bidai atau langsir.

6. Pilihan cat dan kertas dinding harus bersesuaian tema. Sebolehnya, tonjolkan cat menampilkan warna asas selamat seperti pastel dan beige manakala kertas dinding menonjolkan tema Oriental. Untuk lebih berkesan, satu atau lebih dinding dihias dengan satin, sutera mewah dan mural motif mententeramkan jiwa. Misalnya, bunga teratai stensil dijadikan hiasan tambahan cat dinding polos atau kertas sempadan dinding menghiasi dinding warna redup.

7. Lantai kayu keras dan berlamina melengkapi tema. Namun, lindungi lantai dengan ambal corak organik yang ditempatkan di laluan strategik seperti pintu serta ruang legar. Konsep Oriental juga boleh diwakili lantai jubin seramik yang menawarkan tekstur menawan.

8. Cuba bidai putih, hitam dan merah serta fabrik bertekstur yang menawarkan dimensi ruang.

Perhiasan

1. Atur kelengkapan bilik

2. Pasang langsir daripada material yang menepati kriteria dan motif Oriental. Fabrik satin dan sutera mewah tambah menawan andai diberi sentuhan tambahan skarf sifon lembut, langsir senteng bersulam corak ranggi dan pengikat langsir motif kerawang.

3. Pilih fabrik cadar dan bantal rekaan Oriental. Untuk kesan menarik, gandingkan fabrik polos dengan bercorak.

4. Tema Oriental turut diutarakan menerusi terendak lampu corak etnik. Bagi yang kreatif, boleh memilih badan lampu yang dibentuk daripada pasu etnik untuk digandingkan dengan terendak polos.

5. Gantung lukisan dan gambar motif Oriental. Topeng wajah dari Jepun, Korea dan China serta plak bertatah mutiara berfungsi sebagai hiasan pelengkap.

6. Pokok hidup dalam pasu etnik cina, bekas buluh, tembikar dan patung kecil yang diletak di meja dan rak buku berupaya mencuri tumpuan mata.

Tip
Gaya Oriental

  • Gandingkan corak bertekstur dengan polos.

  • Pilihan kelengkapan dan perhiasan sepatutnya menampilkan gaya Oriental berkualiti.

  • Kelengkapan dipilih sepatutnya boleh ditempatkan di mana-mana sudut kediaman.

  • Elakkan menampilkan perubahan terlalu drastik dengan menyentuh mana-mana ruang yang tidak perlu diubah.

  • Hindari memilih aksesori tidak berciri serba guna.

  • Jangan pilih fabrik terlalu mewah dan berukuran tebal hingga sulit dibersihkan.

  • Berwaspada menggandingkan corak dan tekstur supaya ruang tidak nampak sarat dan celaru.
Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment