Wednesday, April 1, 2009

Hijau coklat bangkitkan karektor ruang

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my


COKLAT redup dan putih mewakili gaya moden kontemporari di ruang tamu rasmi.

Syafawy dapat ilham ubah suai ruang dalaman menerusi rujukan majalah serta program televisyen

SELAMA menyewa di Klang Perdana, Ahmad Syafawy Mohd Samuri menahan diri membeli perabot bilangan penuh. Kelengkapan dimilikinya sekadar memenuhi keperluan. Katil misalnya dibeli untuk berehat dan melelapkan mata, almari bagi menyimpan pakaian malah meja makan pun tidak dibelinya.

Bukan Syafawi tidak mampu tetapi pendapatan bulanannya disimpan untuk membeli rumah. Hasratnya itu termakbul pada 2005 sebaik kunci diserahkan, pengubahsuaian mula dirancang membabitkan bahagian dapur, siling, lantai serta ruang utiliti.

Tidak berapa menyukai kedudukan dapur terbuka, Syafawi membuat perubahan dengan membina kabinet unit dasar dan gantung serta kaunter sarapan yang membabitkan perbelanjaan hampir RM6,000. Kaunter sarapan mengambil masa dua bulan untuk disiapkan. Masa yang lama diambil kerana Syafawy menggunakan khidmat dua kontraktor.

“Sudah nasib saya mendapat kontraktor yang tidak menepati masa,” katanya walaupun terpaksa mengeluarkan lebih belanja, berpuas hati kerana dengan pengubahsuaian itu sempadan ruang makan dengan ruang dapur berjaya dibentuk.

Tambahnya, “Saya kurang berkenan dengan pelan lantai tipikal rumah yang menempatkan ruang dapur sebelah pintu masuk. Saya tidak berminat membina dinding dan pintu kerana ia menyekat pandangan. Ilham membina kaunter sarapan bersama kabinet hiasan berpintu kaca sudah lama bermain di kepala. Saya kemudian meminta kontraktor memasang kepingan blok kaca di badan kaunter bagi menyuntik estetika binaan berbingkai kayu.”



KAUNTER sarapan berbingkai kayu dihiasi blok kaca kabut.

Selain itu, ilham ubahsuai diperoleh menerusi rujukan majalah, program televisyen yang ditonton selain kunjungan ke beberapa tempat menarik. Siling rekaan petak berbingkai misalnya dibuat merujuk rekaan siling restoran Pizza Hut.

Seawal memilih lampu, Syafawy berhasrat menggunakan lampu bercahaya biru, tetapi membatalkan niatnya itu kerana lampu berkenaan membiaskan cahaya menyilau mata.

“Kesan pancaran cahaya pada waktu siang berbeza dengan sebelah malam. Pada siang hari, cahayanya cukup lembut dan romantik tetapi menjelang malam, silaunya memeningkan kepala. Ini punca saya menukarkannya kepada lampu bercahaya kuning,” katanya.

Gaya penataan moden kontemporari sebab utama cat dinding coklat tanah diterapkan bersama warna hangat hijau lemon. Ilham menggandingkan dua warna bertentangan dipinjamnya daripada satu episod Casa Impian.


HIJAU dan coklat selalu menyatu, menampilkan kelainan gaya.


Syafawy pada awalnya mengaku ragu-ragu keupayaan coklat dan hijau membangkitkan karektor ruang. Justeru, pilihan lebih ditunjangi coklat atau kelabu.

Warna hijau segar ditonjolkan buat pertama kalinya menerusi hiasan pelengkap seperti gambar berbingkai. Setelah dicuba, baru dia menemui keserasiannya menyebabkan hijau sekali lagi dijadikan rujukan ketika membeli alas pinggan fabrik, napkin dan jambangan bunga tiruan.

Namun, untuk perabot khususnya perabot asas sofa, kabinet televisyen, meja kopi, konsol, meja sisi dan set ruang makan, warna coklat tetap diutamakan. Ini kerana Syafawy berpendapat, coklat berkarisma mengungkap cita rasa dan gaya penataan moden.

Ditanya kecenderungannya memilih konsep moden, Syafawi memberitahu, gaya itu mudah dipadankan dengan sebarang peranti elektrik selain serasi dengan sebarang rekaan perabot, perhiasan mahupun kemasan.

Oleh kerana tidak mahu menyempitkan pilihan, Syafawi merancang menghias ruang tamu rasmi dengan kertas dinding.

“Saya mungkin memasang kertas dinding di ruang tamu. Sudah tentu bukan motif flora kerana cita rasa saya menjurus kepada sentuhan retro hitam-putih. Cuma ruang itu saja, dinding selebihnya masih mengekalkan cat coklat lembut,” katanya yang mendakwa coklat warna kegemaran sejak kecil.

Sungguhpun memiliki balkoni luas iaitu berukuran kira-kira 1 meter x 2.4 meter, Syafawi tidak merancang menempatkan sebarang perabot di situ, biarpun cuma set kerusi meja taman. Selain jarang bersantai dan mengambil angin di balkoni, Syafawy tidak mahu set perabotnya rosak dek tempias hujan.

Info

Ubahsuai kabinet dapur

  • Ubahsuai kabinet dapur unit dasar dan gantung membabitkan perbelanjaan RM3,200

  • Kaunter sarapan bersama kabinet hiasan pintu kaca dibina dengan harga RM2,500.

  • Ruang utiliti ditukar fungsi menjadi ruang dapur basah. Jeriji diroboh untuk digantikan dengan pintu kaca gelangsar.
Sumber : http://www.bharian.com.my/decor

No comments:

Post a Comment