Wednesday, April 1, 2009

Reka bentuk dalaman: Perabot tambahan sesuai di sudut

Bersama Hamidon Abdullah (Ketua Jabatan Reka Bentuk dan Seni Bina Dalaman UiTM, Shah Alam)

Kabinet bukan sekadar menghias sudut tetapi mempamerkan barangan hiasan.

Menutup ruang kosong selain untuk meletakkan hiasan dan ruang simpan

PERABOT diperlukan bagi penghuni menjalankan aktiviti. Perabot juga digunakan untuk melengkapkan ruang. Berikutan itu, pemilihan perabot bersesuaian amat penting bagi memaksimumkan penggunaannya.

Dalam ruang kediaman atau pejabat, ada satu sudut yang digunakan untuk mencantikkan ruang. Perlukah sudut ruang diisikan atau dibiarkan kosong. Sesetengah penghuni akan membiarkannya lapang dengan hanya meletakkan kelengkapan asas saja.

Sudut dalam ruang dikenal pasti sebagai pertemuan antara dua dinding. Sudut ini kadang-kadang tidak berfungsi dengan baik kerana kedudukannya yang dipanggil sebagai ruang mati. Penghuni ruang seharusnya menghargai ruang sudut ini sebaik mungkin. Jangan abaikan sudut ruang walaupun ia mungkin dilihat hanya sebagai percantuman dua dinding.

Sudut ruang ini boleh dihias secantik ruang lain di dalam rumah. Cara terbaik adalah dengan mengisi dengan perabot tambahan.



Sudut ruang paling sesuai menempatkan koleksi tembikar.

Apakah petua menjadikan ruang sudut berfungsi. Petuanya mudah saja - letakkan perabot yang difikirkan sesuai dan serikan dengan perhiasan pilihan. Ini bukan saja menghidupkan sudut ruang anda, tetapi juga membangkitkan seri keseluruhan dalaman rumah. Jika bijak mengadun hiasan, sudut ruang mungkin menjadi perhatian tetamu.

Jenis perabot tambahan

Meja dan kabinet

Pelbagai bentuk dan ukuran meja dan kabinet hiasan boleh didapati sama ada segi tiga, bulat, bujur, panjang, tinggi dan rendah dicipta khusus untuk sudut ruang, ada di pasaran. Biar apa pun rupa bentuk fungsinya tetap sama iaitu mengisi kekosongan ruang sambil membangkitkan seri.

Rekaan meja sudut ini dapat diasingkan kepada gaya moden dan antik. Ada yang diperbuat daripada kayu, rotan dan besi tempawan. Ukuran dan bentuknya berbeza mengikut keperluan pengguna.

Bagi mereka yang mahu menjadikan sudut ruang sebagai tempat beristirahat, hanya perlu menyediakan meja kecil dan dua bangku atau mereka yang mempunyai rumah kecil, sudut ruang adalah tempat paling sesuai diletakkan barangan hiasan seperti koleksi tembikar dan gubahan bunga kering.

Bagi yang mempunyai barangan dan dokumen seperti buku, majalah, dan barangan lain yang dirasakan sayang untuk di buang, kewujudan kabinet sangat diperlukan. Kabinet ini bukan saja sekadar menghias ruang sudut tetapi bertindak sebagai tempat menyimpan barang. Saiz sesuatu kabinet hendaklah disesuaikan dengan kedudukan ruang. Jangan gunakan kabinet yang memakan ruang besar sehingga menidakkan kewujudan perabot lain yang dijadikan fokal dan kegunaan utama seperti kerusi sofa tetamu.

Kebanyakan kabinet yang digunakan pada ketika ini dibeli di pusat jualan perabot. Jadi kegunaannya mudah alih untuk sebarang penyusunan semula di ruang tertentu. Kelebihan ini bukan itu saja tetapi kabinet boleh dibawa bersama jika berpindah rumah. Hiasan pada sudut ruang agak terhad tetapi jika bijak mengatur ruang kabinet berkonsep modular boleh digunakan. Kabinet berkonsep modular ini boleh dibeli secara berperingkat, bermula dengan unit asas dan kemudian menambahkannya apabila ada keperluan dan peruntukan.

Kabinet sudut berkaca

Selain daripada kabinet rendah, ada kabinet sudut berkaca yang sesuai digunakan. Kabinet berkaca boleh di anggap seperti kabinet show case yang tujuannya untuk mempamerkan barangan hiasan. Amat sesuai jika menggunakan kabinet berkaca tinggi berbanding rendah kerana kabinet tinggi boleh menyimpan banyak barangan hiasan berbanding yang rendah. Selain daripada itu kedudukannya pada ketinggian aras mata memandang menyebabkan orang mudah melihatnya berbanding yang rendah.

Keistimewaan kabinet berkaca dapat menyimpan dan melindungi barangan hiasan daripada kekotoran seperti habuk selain menjaga barangan hiasan dari disentuh selalu. Ada setengah kabinet berkaca dilengkapi lampu dan dilengkapi cermin di permukaan belakang. Kesan penggunaan ini akan menjadikan kabinet ini lebih terserlah apabila lampu dihidupkan pada waktu malam.

Perabot tambahan dilihat amat diperlukan kerana dapat melengkapkan seri ruang. Dengan ada perabot tambahan dapat menutup beberapa ruang kosong pada sesuatu sudut selain digunakan untuk meletakkan hiasan dan ruang penyimpanan.

Sumber : http://www.bharian.com.my/decor


No comments:

Post a Comment